Facturatie raadpleging
Hoe verloopt de betaling van mijn raadpleging?
In de meeste gevallen betaalt u het bedrag van uw raadpleging bij de inschrijving, voordat u naar de raadpleging gaat. De betaling gebeurt uitsluitend per bankkaart.
In sommige specifieke gevallen hoeft u niet aan het loket van de inschrijvingen te betalen, maar krijgt u 4 tot 8 weken na uw raadpleging een factuur thuis toegestuurd.
Kan ik van de derdebetalersregeling genieten?
De RIZIV-wetgeving laat toe om sinds 1 januari 2022 het systeem “derde betaler” te gebruiken voor honoraria van consultatie; u bent ons enkel uw aandeel verschuldigd.
Wat betekent "persoonlijk aandeel" op mijn factuur?
De rubriek "Ten laste van de patiënt" omvat de wettelijk voorziene persoonlijke bijdragen, bedragen voor niet-terugbetaalbare producten (rubriek apotheek), bedragen voor prestaties waarvoor het ziekenfonds niet tussenbeide komt (rubriek honoraria) en "Andere bedragen" (rubriek "Diverse kosten" en "Andere leveringen"), en bedragen die volledig ten laste zijn van de patiënt, waarop btw verschuldigd is (bedragen zonder btw).
Wie betaalt bij verzorging voor een arbeidsongeval?
Tenzij de arbeidsongevallenverzekering meteen de terugbetaling aanvaardt, moet u deze factuur vereffenen en ze voor terugbetaling naar het betrokken organisme opsturen.
Wij vestigen er uw aandacht op dat u onze schuldenaar blijft tot de factuur vereffend is.
Naar welk adres wordt mijn factuur verstuurd?
Het adres op de factuur is het adres dat bij de opname werd opgegeven, door inlezing van uw identiteitskaart, via de informatie uit het rijksregister of mondeling meegedeeld. Elke wijziging ervan moet aan de facturatiedienst van de Europa Ziekenhuizen vzw worden doorgegeven. Zie het punt "Bijkomende informatie" hieronder om contact op te nemen met deze dienst.
Wat zijn de betalingsvoorwaarden?
Deze factuur is ten laatste te betalen op de vervaldag vermeld op de factuur. Bij laattijdige betaling en na het versturen van de 1e kosteloze herinnering volgens de voorwaarden en termijnen vermeld in artikel XIX.2 van het Wetboek van Economisch Recht, is een schadebeding van toepassing. Bij niet-betaling binnen de voorziene termijn zal een verwijlintrest worden aangerekend op de nog te betalen som tegen de referentie-intrestvoet vermeerderd met 8% en dit vanaf de vijftiende kalenderdag die ingaat op de derde werkdag na de verzending van de herinnering.
Een forfaitaire schadevergoeding wordt aangerekend op het verschuldigde saldo en dit als volgt:
- indien verschuldigd saldo kleiner of gelijk is aan € 150,00: € 20,00
- indien verschuldigd saldo tussen € 150,01 EUR en € 500,00 is: € 30,00 vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen € 150,01 en € 500,00;
- indien verschuldigd saldo groter is dan € 500,00: € 65,00 vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven € 500,00 met een maximum van € 2.000,00.
Als de Europaziekenhuizen een contractuele verplichting niet nakomen, stuurt de patiënt binnen 30 kalenderdagen nadat hij kennis heeft gekregen van de overtreding, per post een aanmaning met een beschrijving van de geleden schade naar de afdeling Patiëntenadministratie. Indien de inbreuk niet binnen de 60 kalenderdagen is hersteld, is een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd. Wanneer de schade in geld waarneembaar is, bedraagt deze 10% van het aanmerkelijke bedrag in geld, met een minimum van 25,00 € en een maximum van 75,00 €. Indien de schade niet in geld waarneembaar is, bedraagt het forfaitaire bedrag 25,00 €.
Forfaitaire honoraria
Volgens de wettelijke bepalingen zijn wij verplicht forfaitaire bedragen voor laboratorium en radiologie aan te rekenen.
Hoe kan ik bezwaar aantekenen tegen de factuur en haar inhoud?
U dient uw bezwaar te richten tot de facturatiedienst van de Europa Ziekenhuizen vzw: Europa Ziekenhuizen vzw, facturatiedienst, de Frélaan, 206, 1180 Ukkel.
Enkel schriftelijke bezwaren, vergezeld van de stavende of betwiste stukken, worden in overweging genomen.
Bijkomende informatie
Indien u bijkomende informatie over uw facturen wenst, kunt u zich steeds richten tot de dienst Patiëntenadministratie, bij voorkeur:
- per mail: patientenadministratie@euzh.be
- per telefoon op 02-614 26 60
- of ter plaatse:
- voor de site St-Elisabeth, op maandag en vrijdag van 8u tot 12u en op dinsdag, woensdag en donderdag van 8u tot 12u en van 13u tot 17u.
- voor de site St-Michiel, op dinsdag van 8u tot 12u en op donderdag van 13u tot 16u.
18/10/2023